pondělí 3. prosince 2012

Zázrak jménem med

Je to afrodiziakum a elixír mládí. Má léčivé účinky. Redukuje otoky a jizvy. Při kápnutí do oka léčí zánět spojivek. Zmírňuje alergie. Pomáhá při dýchacích obtížích. Dokáže snížit překrvení. Je dobrý na imunitu. Díky němu budete mít lepší náladu. Zkrásňuje. Je to tekuté zlato... 
Kolik z vás už tuhle chválu na med slyšelo? Ani zdaleka není všechno pravda, ale všechny tyhle informace mají nějaký alespoň trošku pravdivý základ. Vždyť je koukněte na jeho využití - v potravinářství, v kosmetice, ve farmacii... Med se zkrátka nacpe všude. A aby taky ne. Ale proč vám o něm vlastně píšu? Důvodů je hned několik. Krom toho, že med naprosto miluju a jsem schopná ho doslova užírat lžičkou ze sklenice, je tu ještě jedna důležitější věc - Vánoce přece! A co by byly Vánoce bez sladkého? 
Já vím, já vím. Zrovna teď asi zíráte jak pytel. Nutím vás ke sportu a abyste jedli zdravě a přitom vám tu teď píšu, jak se cpu o Vánocích sladkostma? Jsem normální? Ehm. Dobrá otázka. Ale jako vážně. Já sice nevěřím na takový ty kecy "pojďme si osladit život". Nejím sladký, protože o to nestojím. Žít zdravě je životní styl, ne nějaký momentální rozmar. Ale kdo říká, že sladké nemůže být zdravé?

Soubor:Runny hunny.jpg
(zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Runny_hunny.jpg)

Med, jak je tak nějak všeobecně známo, je taková blemcavá matlavá žluto-oranžová polotekutá věc, která je sladká a strašně dobrá. Víte? :D Podle wikipedie, protože moje definice asi není úplně košér: Med je hustá sladká a lepkavá kapalina, vytvářená včelami, případně i jiným hmyzem sběrem a zahušťováním sladkých šťáv – především nektaru květů (med květový) a výměšků hmyzu (mšice, medovice) živícího se sáním mízy rostlin (med medovicový). Bla bla bla... 
Co pro mě ale při brouzdání po netu byla novinka, je jeho složení. Fruktóza má největší podíl, tedy 38%, dál pak glukóza s 31%, sacharóza jen 1%. Ostatní cukry tvoří 9%, voda přibližně 17% a popel 0,17%. Možná vám přijde divné, že součet procent vám dohromady nedá 100 ani kdybyste se na hlavu postavili, ale to bude tím, že se složení od sklenice liší, takže je to stejně jenom orientačně.
Dál pak, že med se vám nemůže zkazit. Věděli jste to? Já to na mou duši + na psí uši netušila! Protože se ve správným medu vyskytuje jen 14 - 18% vody, nemůžou se v něm uchytit kvasinky a med samotný (nebo spíš cukr, který je v něm obsažený) ničí bakterie pomocí osmolýzy.


(zdroj: http://www.zenyprozeny.cz/data/img1/med%20a%20kytky1907.jpg)

A teď mám pro vás jeden tip na zdravou a hlavně dobrou svačinu :) Smíchejte půl vaničky měkkého odtučněného tvarohu s hrstí vlašáků a lžičkou medu a ručím vám za to, že se ocitnete v nebi. P.S.: Peníze nevracím. Dobrou chuť.



Žádné komentáře:

Okomentovat