sobota 24. listopadu 2012

Dornova metoda

Mám skoliosu, což v dnešní době počítačů není až zas tak výjimečná věc. Co je ale horší, mám skoliosu s rotací, takže nejen, že stojí křivě, ale ještě jsem naprosto přirozeně natočená. A kvůli tomu mám už od svých 14 nakázanej korzet. Jen tak pro představu: spousta lidí si myslí, že je to nějaký to sexy spodní prádlo, ale v tomhle případě byste nemohli být dát od pravdy. Ve své podstatě se to tomu trochu blíží, ale asi tak na sto miliard kiláků. Ve skutečnosti je to taková plastová obluda, která tlačí snad úplně všude a je to jedna z nejnepříjemnějších věcí, co jsem kdy měla na sobě. Díky bohu jsem ho nikdy neměla na plnej režim (24 hodin denně), ale jen na noc, nebo ze začátku na 15 hodin. Nějak jsem se se skoliosou čase smířila a vzhledem k tomu, že mě záda k překvapení doktorů vůbec nebolely, tak mě ani nijak neomezovala. Trochu mě sice děsilo, že by mi měla v 25 vyhřeznout plotýnka, ale to jsem po čase vytěsnila z mozku.

(zase se omlouvám za kvalitu, foceno mobilem, ale abyste měli aspoň nějakou představu)

Letos v létě jsem dělala praktikantku na táboře a měli jsme tam takovou šikovnou paní zdravotnici, která se zabývá Dornovou metodou. Podle definice v knize (která je výstižně pojmenovaná Dornova metoda) je smyslem a principem metody vracení kloubů a obratlů do jejich původní ideální pozice a to v dynamice - zaměstnáme svaly pohybem v příslušné oblasti. Tahle metoda má 90% účinnost, což je sakra hodně. Neváhala jsem a s paní zdravotnicí se domluvila, aby se mě mrkla. Právě včera jsem u ní byla a tak mě zmasakrovala, že jsem si říkala, že se o to prostě musím podělit :D Nejsem ufňukaná, aspoň většinu času ne, ale teď mám na zádech takový pohmožděniny, jako kdyby mě doma mlátili :D Výhoda je, že vážně vidím zlepšení, takže nějakou tu bolest těch pár dní vydržím. Hlavně v úterý jedu na kontrolu k doktorovi, takže mu chci vytřít zrak :D 
Abyste měli nějakou bližší představu, jak ta Dornovka probíhá... Takže přijedu tam, vypijeme si čajík, ona si dá čouda a vrhne se na mě. Nejdřív mi dá šátek abych si sama srovnala délku nohou (nohy mi nesedí správně v kyčlích a tím pádem je mám rozdílně dlouhé, ale jen kvůli povoleným vazům, kosti jsou stejné). Když to zvládnu, nohy poměří, a pak buď cvičím znova, v případě, když jsou každá jinak dlouhá i teď, anebo jedeme dál :) Dál mi srovná vazy v kolenech, abych neměla nohy do X, a vysazený kotníky. Postavím se (všechno se do teď provádělo v leže) a jdeme rovnat pánev, kterou jsem zrovna včera měla jinak o 6,5 cenťáku. Říkáte si, že je to blbost? Není... Následuje krátké chození po pokoji, kdy si musí všechno správně sednout. Po pár minutách mi narovná rotaci, která vychází už z pánve a vrhneme se na obratle. Potře mi záda zlehka třezalkovým olejem, aby jí prsty líp klouzaly a opatrně jede buď palcem, nebo kloubkama okolo páteře. Že máte obratel jinak poznáte snadno, píchne to tam, jak kdyby vám tam někdo vrazil nehet. Já hýbu buď nohou, rukama nebo hlavou, záleží na tom, kde se vybočený obratel nachází. Klasicky se jede odspoda nahoru, takže si vlastně projdete vším. 

(zdroj: http://www.health.euweb.cz/img/Dornova.jpg)

Nezmínila jsem rovnání kostrče, protože se mě už naštěstí netýká. To jsme podstoupila dvakrát, po prvý ještě na táboře a po druhý když jsem trochu blbě na tu kostrč spadla a zase si ji ohnula. Rovnání kostrče spolu s krční páteří je ten největší zabiják, abych k vám byla naprosto upřímná, což byste určitě měli ocenit :P Zanadáváte si, anebo jste tak ochromení bolestí, že se sotva zmůžete na to, abyste dýchali podle pokynů, tak si třeba zabrečíte, ale ve finále to s vámi udělá takový divy, že to prostě stojí za to :) 

(Mrkněte na tohle video, když přeskočíte první půlminutu, kde slečna vaří kafe, objeví se vám tam zrzavá paní, která vypadá trochu jako čarodějnice z pohádek Nelekejte se, to je paní Prouzová, autorka výše zmíněné knihy, která tak nějak může za to, že se tahle metoda dostala do Český republiky. Asi minutu povídá a shrnuje podstatu Dornovky)

Co se mýho názoru na Dornovku týče, dokonce bych ji snad označila za nejlepší věc, která se mi letos přihodila (a to jsem začala sportovat!!! :D). Tak uvidíme, co mi ta to poví doktor, nebojte budu informovat :)
Jo a abych nezapomněla na jednu věc, která mě naprosto rozhodila. Protože jsem byla včera zmasakrovaná nezvykle hodně, musím svýmu tělu poskytnout čas na rekonvalescenci a to se mi vůbec nelíbí. Víte, co to totiž znamená? Mám zakázaný cvičení! Celej tejden! A to jsem od pondělka chtěla začít s novým cvičebním programem... Ach jo. Takže abyste věděli, jestli se to tomu doktorovi nebude líbit, asi ho umlátím! :D

5 komentářů:

  1. Můžu se zeptat, jak se ta úžasná paní jmenuje? A kde pracuje? Mám podobný problém, korzet jsem tedy nikdy neměla, ale občas si říkám, že by to snad bylo lepší:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jmenuje se Zuzka Kosařová, já vždycky jezdila k ní do Hejnic, to je asi 50 minut od Liberce :) ale jestli je to pro tebe daleko, tak třeba v Praze (nebo i v jiných větších městech) je spousta fyzioterapeutů, kteří se touhle metodou zabývají, zkus se podívat na internet ;) Věř mi, korzet je dobrej jedině k tomu, aby sis uvědomila, že je něco špatně a měla bys s tím něco dělat :) Jinak mi přijde, že je to sice původně pěknej nápad, ale je to jen pasivní pomůcka, rozhodně to není nic, co by ti ty záda uzdravilo :)

      Vymazat
    2. Díky. Já se v Praze koukala a právě, že je jich tu mraky a člověk neví, který fyzioterapeut je dobrý:)...ale třeba budu mít štěstí.

      Vymazat
    3. Určitě si dej pozor na to, aby ti první srovnali délku nohou, protože často je spousta problémů odtud :) zkus se mrknout na tuhle stránku, je přímo od autorů té knihy, o které se ve článku zmiňuju, a na stránkách doporučují terapeuty z celé republiky :) http://www.dornova-metoda.com/dornova-metoda-masaz-bolesti-zad-terapeute.htm

      Vymazat
  2. Dobry den prajem,
    mozem sa spytat, o kolko sa Vam zlepsila skolioza co sa tyka stupnov? A v akom casovom rozmedzi zhruba. Dakujem vopred.

    OdpovědětVymazat