pátek 4. ledna 2013

Vejce - ano nebo ne?

(zdroj: www.viviente.cz)
Vejce jsou tak nějak co si pamatuju poměrně diskutované, lehce odsouzené téma. Za posledních pár let, co jsem tak nějak začala vnímat jídlo kolem sebe, jsem si všimla, že názory vědců na vejce se poměrně různí. Vždycky to přišlo ve vlnách. Vejse jsou špatný, nejezte je, je v nich moc tuku. Vejce jsou superzdravý, dejte si jedno každý den. Ne, nejezte je, zvyšují cholesterol. Není to pravda, jíst je můžete. Tak jak to teda je? V tom aby se člověk vyznal... Tak jsem si (a taky pro vás) udělala menší průzkum, jak to teda je.
Pravdou je, že vejce skutečně zvyšují cholesterol a žloutky jsou tučné. Ale na druhou stranu, s tím cholesterolem to není zas tak kritické, jen lidi, co ví, že s ním mají problémy by měli být trochu opatrnější a necpat se jako prasata. Což by každopádně neměl nikdo. Co se toho tuku ve žloutkách týče, ten nikdo nepopře. Ale pokud máte alespoň jakž takž zdravý životní styl, dostatečný pohyb a hlavně se necpete každý den čokoládou, fast foodem a smaženým jídlem nacucaným tukem, pár vajec týdně vám neuškodí. Ve skutečnosti se vědci, lékaři, dietologové a celá skupina podobně chytrých lidí shoduje na tom, že pokud jíte vejce 3-4x týdně, neuškodí vám., právě naopak.
Protože jak se říká, všechno zlé je i k něčemu dobré, vejce mají těch dobrých látek v sobě naprostou hromadu. Jsou tak nadupadné vitamíny, že jsou i někdy označována za superpotraviny. Abychom jeli popořadě, najdete tu vitamíny, minerály, stopové prvky: A, B1, B2, B3, B6, B12, D, draslík, E fosfor, hořčík, cholin, selen, vápník, železo. A o bílkovinách ani nemluvím. Asi vám tahle přehlídka písmenek prd říká, takže zkrátka a dobře, vejce jsou dobrá na: mozek, cévy, játra, kosti, slouží jako prevence rakoviny a srdečních chorob, pomáhá s poruchami imunity a duševními chorobami. 
Možná vás ještě napadá, jak je to s křepelčími vejci. Křepelčí vejce se totiž často uvádějí jako "dietnější" varianta obyčejných vajec. Nenechte se ale zmást, je to jen proto, že jsou výrazně menší. V přepočtu na 100 g jsou nutriční hodnoty téměř stejné.
Často se také mluví o salmonelóze v souvislosti s nesprávně připraveným kuřetem či slepicí nebo vejci. U kupovaných vajec je riziko salmonelózy menší, vzhledem k tomu, že potrava slepic je přísněji kontrolována než když je chováte doma. Ale i tak je doporučováno nejíst vejce syrová, vždy je alespoň několik minut povařit. A víte co? Berte to jako bonus. Nedostanete salmonelózu a navíc, nebudete muset jíst syrový vejce, protože to je vážně humus, nic proti.
Tak co si o tom myslíte? Já teda určitě dávám vejcím zelenou.

(zdroj: www.norecipes.com)

7 komentářů:

  1. Nevím, kterou z těch animací si myslela, nebo jestli si myslela všechny, ale hlavně tou s těmi dvojčaty, ta přijde vtipná i mě, takže jsem ráda, že jsem tě pobavila :-D
    a já vajíčka osobně mám ráda...hlavně míchaný :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď asi nevíš co jsem tu mlela s těmi dvojčaty, promň, spletla jsem si článek a ano i tou animací s red-bullem jsem chtěla pobavit :-D

      Vymazat
    2. Jo, myslela jsem tu s Red Bullem :D A vzhledem k tomu, že jsem se rozhodla začít snídat i slaný, tak jsem měla míchaný vajíčka dneska k snídani... Byl to docela nezvyk :D

      Vymazat
  2. Rozhodně pro vejce :) Důkazem jejich pospěšnosti pro zdraví mi byl už film s Rockym :D A k snídani jsou výborný nejen míchaný, ale i jako omeleta.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jen najít někoho, kdo by mi ji dělal, a nejlíp pak ještě donesl do postele :D Každopádně, díky za tip :))

      Vymazat
  3. Vejce ano, ale v případě diety pouze bílky :-)

    WorldByBella

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já žloutků moc nejím, hlavně z důvodu, že mi nechutnaj :) máš pravdu v tom, že téměř všechen tuk z vajec je obsažen ve žloutkách, takže není úplně dobrý se jima nacpávat :)

      Vymazat